NIAGA HATI KALA SINGGAH RAMADHAN

8:49 PM Unknown 0 Comments

Kembali aku dalam habitatku
Dalam segumpal darah yang membentukku
Dalam selembar kulit yang membungkusku
Dalam sepetak kardus yang menampungku

Penat aku akan karat
Keluh aku akan keruh
Duka aku akan nestapa
Sangar aku akan lapar

Kata orang ini ramadhan
Tempat kumbang menabur cawan
Tapi aku hanya asap jalanan
Tak pantas rayu hati Tuhan

Di langit buta mata menganga
Menatap takjub jamaah bersujud
Meski masigit pahit nan sempit
Mengkhusyuk doa kudus dalam khunus

Allahu Robbi pelukis bumi
Adakah jalan tuk kembali
Adakah uluran dan senyum-Mu lagi
Biar terkikis ambisi hati
Tuk jadi
Penguasa lautan emas murni
Yang kusangka pendahaga hati, kini…

Terizinkah ku shalat menyulam taubat
Mengasah diri yang kian karat
Agar tak selalu diuntai melarat
Dunia akhirat

0 comments: